0320-605 00             info@aromdekor.se

Event

Sök

Inloggad som:

Ny kund

Glömt Lösenord

Skriv in din e-postadress och klicka sedan på "Skicka". En länk för att skapa ett nytt lösenord kommer att skickas till dig.

EN DAG SOM TANKBILSCHAUFFÖR

Ny arbetsvecka startar

Tidigt på måndag morgon och alla bilarna är startklara och fullastade för veckans leveranser. Bilarna lastar mellan 24 och 37 m³ beroende på modell och vilket släp som hänger på. Med 37 m³ i lasten styr Jimmy denna veckan sitt ekipage mot Norrland och kommer lasta av i Umeå som längst bort, innan han återvänder hemåt mot Sexdrega och en väntande helg. Jimmy och hans kollegor ligger normalt ute från måndag till torsdag och då handlar det verkligen om att leva i bilen, dygnet runt med allt vad det innebär. 

Arom-dekor Kemi AB är idag en ledande totalleverantör av AdBlue® och andra fordonskemikalier till den nordiska transportsektorn. Företaget har i sin nuvarande form funnits i drygt 10 år, men har anor sedan 40-talet. Från början bestod verksamheten i att framställa aromer och dekorationer till konditorier, därav namnet "Arom-dekor". Ordet Kemi tillkom senare, så mycket har förändrats sedan 1940. Bland annat har behovet av AdBlue® vuxit fram i takt med ny teknik och här var Arom-dekor Kemi tidigt ute med egen AdBlue®-tillverkning, då i en liten skala, men idag står AdBlue® för cirka halva omsättningen och produktionen sker i fabriken strax utanför Borås. 

Det är också här som Jimmy Nyström och hans chaufförskollegor startar sin dag och vecka. Jimmy kör en av Arom-dekor Kemis totalt sex stycken AdBlue®-tankbilar som rullar runt om på vägarna till kunder.

Bilarna har under åren bilivit lite av ett signum för AdBlue® från Arom-dekor Kemi och man hör ofta "jaha! Det är ni som har de blå tankbilarna". 

Jimmy och hans kollegor ligger normalt ute från måndag till torsdag och då handlar det verkligen om att leva i bilen dygnet runt med allt vad det innebär. Vi ställde några frågor till Jimmy för att få veta lite mer hur det är att köra tankbil, hur det är att jobba, bo och leva ute på vägarna och även få veta lite mer hur hans arbetsvecka ser ut. 

Kör du fasta rutter eller hur är rutterna upplagda?

Vi kör inte några direkt fasta turer utan vi har områden som körs varje vecka, till exempel Norrland, Skåne eller Värmland. Sen blir den ena turen nästan aldrig den andra lik eftersom det är olika kunder varje gång och ibland även nya kunder. Så på måndag morgon går vi som kör tankbilarna in på kontoret och hämtar våra mappar som transportplaneraren har lagt ihop till oss.

Träffar du alltid kunderna eller hur går det till när du lossar AdBlue®?

Det är inte alltid man träffar kunderna man är hos då en del kan vara ute och köra lastbil eller buss själva. Men man brukar ju alltid ringa till kunden och säga att man är på väg, så att dom kan ordna så att ett garage blir upplåst eller tankar framtagna. Jag har ju kört detta ganska många år nu så börjar lära mig hur kunderna fungerar så jag behöver inte ringa alla kunder utan kan åka dit och vet precis hur det fungerar.

Hur länge har du jobbat som chaufför?

Jag har kört lastbil i 10 år.

 

Hur kommer det sig att du valde detta yrke? 

Det va aldrig någon större fråga vad jag ville göra efter skolan. Allt kom väldigt naturligt, jag gillade lastbilar och tyckte det verkade väldigt roligt att köra. Så efter att jag kom in på transportskolan så flöt allting bara på egentligen. Jag fick jobb direkt efter studenten sen har jag jobbat på helt enkelt.


Finns det några nackdelar med jobbet du har?

Nackdelarna är ganska få tycker jag, men visst får man dra ner lite på bekvämligheterna när man bor i en lastbil då man inte alltid tillgång till dusch och toalett osv. En annan sak är att man inte är hemma på veckorna och kan därför inte umgås eller hänga med kompisar. Personligen tycker jag inte det är ett stort problem, det funkar helt okej. Jag snackar med polare varje dag när jag jobbar.


Om du skulle byta jobb idag, vad skulle du vilja göra då?

Jag har funderat på det innan och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle göra istället. Men det som kommer upp i mitt huvud är att kanske jobba med fotografering och redigering då det är något jag tycker är väldigt roligt (alla bilder i repotaget har Jimmy fotat/reds. anm). Men det känns som att det skulle vara svårt att jobba inomhus nu när man är van vid att vara ute på vägarna så mycket.

Vad gör du när du gjort dina körtimmar varje dag? 

När parkeringsbromsen är dragen för kvällen så brukar jag snabbt kolla igenom vilka kunder jag ska till dagen efter så jag har lite koll. Finns det något matställe nära går jag kanske och tar något att äta, sen blir det ofta film eller serier på datorn som jag har med mig. Det beror lite på vart jag stannar också, det har hänt att jag tagit en promenad in till stan, ätit på resturang eller gått på bio. Eftersom jag gillar att fota så kan det även hända att jag tar med kameran ut på promenad och knäpper lite bilder.


Var parkerar du helst för natten?

Jag försöker stå på ställen som är någorlunda lugna, sen är det bra om det finns en mack eller liknande. Men ibland har man inte lyxen att välja precis vart man ska stå, det händer att körtiden tar slut och man får stå på en parkeringsficka brevid vägen också.


Har du något favoritrastställe? 

Jag kan inte säga att jag har något favoritställe direkt, det finns så många ställen jag stannar på. En del har väldigt bra dusch, en del har bra mat och en del ligger otroligt fint, så jag har ingen favorit egentligen.


Drömbil privat?

Har alltid velat ha en kompressormatad Dodge Charger -68


Drömbil i jobbet?

Jag är riktigt nöjd med min Scania som jag har nu, men skulle gärna se att jag sitter i en Scania Next Gen snart.

Kan du berätta något speciellt som hänt på någon av alla resor du gjort?

Svårt att säga, om det händer något överraskande så är det oftast att man ser en trafikolycka hända eller så kan det dyka upp en flock renar som bestämmer sig för att gå framför bilen i en kvart. 


Vad skulle du säga är största fördelen/det bästa med ditt jobb?

Bästa med detta jobb är att man får se otroligt mycket av vårt land som man aldrig skulle se annars. Det känns nästan som jag varit i varje stad i Sverige snart. Man sköter ju sig själv i ganska stor utsträckning när man ligger ute, så det blir en härlig frihetskänsla när man är ute och kör upp längs höga kusten med alla fina vyer och musik i stereon.


Vad äter du när du bor i bilen, har du förberett mat?

Många som kör gör matlådor och värmer, men jag köper nästan alltid mat ute. Oftast bliur det att jag går in och äter på någon vägkrog. Micro finns ju i lastbilen så jag har möjlighet att värmat mat, så det händer att jag går in på ICA eller liknande och köper något att värma på i bilen också.

 

”om det händer något överraskande så är det oftast att man ser en trafikolycka hända eller så kan det dyka upp en flock renar som bestämmer sig för att gå framför bilen, i en kvart”

För några år sedan var du med om en ganska otäck incident där bilen välte. Vad hände och hur har det påverkat dig?

Jag satt och körde på leden i Göteborg och i höjd med Liseberg så fick jag ett mekaniskt fel på bilen i en kurva som resulterade i en sladd jag inte kunde häva, när bilen gick av vägen välte den och la sig på förarsidan. Jag skadade mig ganska ordentligt och blev inlagd på Sahlgrenska, där fick jag veta att många av mina revben var brutna på vänstersidan.

Jag vill minnas att jag hade 12 fakturer, någon värre smärta har jag inte varit med om i mitt liv samtidigt som jag varit med om i mitt liv samtidigt som jag var väldigt glad att jag levde och att ingen annan skadades i sladden. Eftersom det var så många frakturer så opererade dom mig och satt in några plattor och spikar så revbenen skulle kunna läka ihop ordentligt, vilket lämnade ett långt ärr som påminnelse.

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge jag var borta från jobbet, men jag minns tydligt att första gången jag skulle köra efter olyckan så var det ganska jobbigt. Men allt eftersom så återgick det mot det normala igen, jag känner ju att jag har blivit aningen försiktigare nu när jag kör men förutom det så känns det numera som vanligt att jobba. 


Hur tycker du det är med säkerheten ute på vägarna? 

Detta yrket är ett av de farligaste jobben som finns i Sverige har jag hört,  men det är inget jag tänker på direkt. Man ser ju en del tveksamma ekipage på vägen som kanske inte borde vara där. Sen finns det ju såklart vägar som kanske inte är så bra ur ett säkerhetsperspektiv. Men det byggs om på vägarna och fordonen blir mer säkra, så jag tyckre nog att det är ok ute på vägarna ändå.

 

Se filmen här